BIMCO opublikowało nową klauzulę czarterową, w celu zwalczania potencjalnych nadużyć systemu automatycznej identyfikacji (AIS), który jest obowiązkowy dla wszystkich statków zgodnie z przepisami dotyczącymi Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS).
Wyłączanie systemu AIS jest powszechnym sposobem „obchodzenia” zakazu handlu z niektórymi krajami. Dezaktywacja systemu zmniejsza prawdopodobieństwo wykrycia lokalizacji danego statku.
W związku z powyższym, SOLAS wprowadziło wymagania, aby AIS nie był wyłączany w żadnym momencie, z wyjątkiem bardzo szczególnych sytuacji np. w przypadkach uniknięcia wykrycia statku przez piratów w obszarach wysokiego ryzyka.
Mając na uwadze powyższe, BIMCO wydało nową klauzulę dotyczącą korzystania z systemu AIS podczas czarteru jak i przed zawarciem umowy czarterowej.
Warto również wskazać, iż inicjatywa ta nastąpiła po opublikowaniu zalecenia dotyczącego żeglugi w sprawie sankcji wydanych przez amerykański Urząd Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC) w 2020 r., który zalecił branży żeglugowej opracowanie postanowień umownych „w formie klauzuli wyłączającej” AIS.
Więcej informacji: www.bimco.org/news/contracts-and-clauses/20210716-new-bimco-clause-clarifies-contractual-position-on-ais-switch-off