Ataki na żeglugę na Morzu Czerwonym, regulacja
autonomicznych statków, piractwo i napady z bronią w ręku, bezpieczeństwo
redukcji emisji gazów cieplarnianych to jedne z kluczowych kwestii w porządku
obrad Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO, który zebrał się w dniach 15-24
maja.
Komitet zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z
bezpieczeństwem morskim i ochroną na morzu, które wchodzą w zakres IMO.
Obejmuje to szeroki zakres zagadnień, w tym zwiększanie bezpieczeństwa
morskiego, ustanawianie globalnych standardów bezpieczeństwa oraz kwestie
związane z marynarzami i czynnikiem ludzkim.
Spotkaniu przewodniczy Mayte Medina ze Stanów Zjednoczonych,
wspierana przez wiceprzewodniczącego, kpt. Theofilosa Mozasa z Grecji. Najważniejsze punkty MSC 108 obejmują:
1. Środki mające na celu zwiększenie
bezpieczeństwa morskiego, w tym bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym
2. Opracowanie kodeksu dla autonomicznych
statków (Maritime Autonomous Surface Ships - MASS)
3. Opracowanie ram regulacyjnych w zakresie
bezpieczeństwa w celu wsparcia redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków
wykorzystujących nowe technologie i paliwa alternatywne.
4. Przegląd wytycznych dotyczących zarządzania
ryzykiem cybernetycznym na morzu
5. Przeciwdziałanie przemocy i nękaniu w
sektorze morskim - wymogi szkoleniowe do przyjęcia
6. Szkolenie i certyfikacja personelu statków
rybackich - przyjęcie zmienionego traktatu i nowego kodeksu
7. Wytyczne dotyczące badań lekarskich rybaków
do zatwierdzenia
8. Przyjęcie poprawek do Konwencji SOLAS z 1974
r. i związanych z nią instrumentów
9. Aktualizacje dotyczące piractwa i napadów z
bronią w ręku do rozważenia
10. Sprawozdania
podkomitetów - zatwierdzenie różnych zestawów przepisów