Komitet Paryskiego protokołu ustaleń zatwierdził na swoim 56. posiedzeniu wyniki inspekcji z 2022 r. i przyjął nowe wykazy wyników dla państw bandery i uznanych organizacji (RO). Listy te zaczną obowiązywać od 1 lipca 2023 r. Cypr znajduje się w pierwszej dziesiątce krajów, które osiągają najlepsze wyniki.
„Biała, szara i czarna (WGB) lista” przedstawia pełne spektrum, od flag jakości po flagi o słabych wynikach, które są uważane za obarczone wysokim lub bardzo wysokim ryzykiem. Opiera się na łączna liczba inspekcji i zatrzymań w ciągu 3-letniego okresu kroczącego dla bander z co najmniej 30 kontroli w okresie.
„Biała lista” reprezentuje flagi jakości z niezmiennie niską liczbą zatrzymań.
Flagi o średniej wydajności są wyświetlane na „Szarej liście”. Ich pojawienie się na ten temat lista może stanowić zachętę do poprawy i przejścia na „Białą listę”. W tym samym czasie flagi na dolnym końcu „Szarej listy” powinny uważać, aby nie zaniedbywać kontroli nad nimi statków i ryzykować trafieniem na „czarną listę” w przyszłym roku.
Jeśli chodzi o „Białą, szarą i czarną listę” na rok 2022, wymieniono łącznie 67 flag:
39 na „Białej liście”
18 na „Szarej liście”
9 na „Czarnej liście”.
W 2019 r., przed pandemią COVID-19, a zatem dając najtrafniejsze porównanie, łączna liczba państw bandery na liście wynosiła 68, z czego 41 na „białej liście”, 16 na „szarej liście” i 13 na „białej liście” „Czarna lista”. Porównanie z 2019 r. pokazuje przesunięcie niektórych państw bandery z białej do szarej listy. Liczba państw bandery na „Czarnej liście” zmniejszyła się o cztery.
Od kilku lat Komitet ściśle monitoruje działania RO działających na imieniu państw bandery. Aby obliczyć wydajność RO, ten sam wzór do obliczenia
używany jest współczynnik nadmiaru flag. Wymagana jest minimalna liczba 60 inspekcji na RO, zanim wyniki zostaną uwzględnione w wykazie. W 2022 r. na liście wykonawstwa wpisano 32 RO.
W porównaniu z poziomem wydajności z zeszłego roku, poziom wydajności RO jest podobny jak w zeszłym roku, przy czym tylko jeden RO osiągnął „niski”.
Najlepsi wykonawcy:
1. ABS: 5764 inspekcje / 1 zatrzymanie
2. DNV AS: 22 014 kontroli / 24 zatrzymania
3. Lloyd’s Register: 10 740 kontroli / 19 zatrzymań
Od 1 lipca 2022 r. nowe listy osiągów będą wykorzystywane do obliczania profilu ryzyka statku.
Więcej informacji: