wybierz wersję językową:

Aktualności

15
Przegląd rynku żeglugi kontenerowej i perspektywy

Opublikowano 2024/04/15

Prognoza i przegląd rynku żeglugi kontenerowej BIMCO na pierwszy kwartał 2024 r. są już dostępne dla ogółu społeczeństwa. W niniejszym raporcie szczegółowo omówiono branżę żeglugi kontenerowej pod kątem podaży i popytu.

Ataki na Morzu Czerwonym tymczasowo zwiększają zapotrzebowanie na statki.
Oczekuje się, że podaż statków wzrośnie średnio o 9,1% w 2024 r. i 4,1% w 2025 r. Oczekuje się, że w 2025 r. prędkość żeglugi zmniejszy się, a zatłoczenie pozostanie stabilne. Zakłada się, że zmiana trasy przez Przylądek Dobrej Nadziei będzie miała wpływ na pierwszą połowę 2024 roku.
Szacuje się, że popyt na statki wzrośnie o 9,5% w 2024 r. i spadnie o 0,5% w 2025 r. Oczekuje się, że równowaga podaży i popytu zacieśni się w pierwszej połowie 2024 r., ale następnie osłabnie, gdy statki będą mogły powrócić na trasę Kanału Sueskiego.
Dostawy statków osiągną nowy rekord w 2024 roku, bijąc rekord ustanowiony w 2023 roku. Oczekuje się, że flota wzrośnie o 14,9% między końcem 2023 r. a końcem 2025 r.
Pomimo niewielkiego spadku po Chińskim Nowym Roku, średnie stawki frachtowe za załadunek kontenerów w Chinach są obecnie o 52% wyższe niż w grudniu 2023 roku.
Bimco wątpi, czy stawki frachtowe wzrosną wraz ze wzrostem wolumenu ładunków w drugim kwartale, ponieważ flota rośnie szybciej.
Po rozwiązaniu kryzysu na Morzu Czerwonym stawki frachtowe powinny zacząć spadać wraz z osłabieniem równowagi między podażą a popytem. Stawki za czarter czasowy wzrosły o 41% od grudnia 2023 r., a średnie okresy spotkań wzrosły o 3 miesiące.
Stawki mogą pozostać wysokie przez jakiś czas, ponieważ operatorzy liniowi starają się zapewnić wystarczający tonaż, aby utrzymać usługi pomimo dłuższych odległości żeglugi. Do tej pory ceny samochodów używanych wzrosły tylko nieznacznie, pomimo wzrostu stawek czarteru czasowego, który zwykle znajduje odzwierciedlenie w tych cenach.
BIMCO uważa, że tak będzie nadal, ponieważ operatorzy liniowi mogą spodziewać się znacznej nadwyżki zdolności przewozowych po rozwiązaniu kryzysu na Morzu Czerwonym. Dzieje się tak dlatego, że wolą pokryć zwiększony popyt, biorąc na czas tonaż czarterowy, niż kupując tonaż używany.