22 września ubiegłego roku do Sejmu wpłynął projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele [„Projekt”]. Projekt ma charakter obywatelski, a jego głównym inicjatorem jest Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność. Jeszcze przed pierwszym czytaniem Projektu eksperci analizujący to zagadnienie podkreślali, że skutki wprowadzenia ustawy odczuje także branża logistyczna, w tym m.in. firmy kurierskie i terminale magazynowe.
Zasadniczo Projekt ma na celu ustalenie zasad zakazu handlu w placówkach handlowych oraz w podmiotach działających na rzecz handlu w niedziele z wyłączeniem kilku niedziel w roku, w przypadku których potrzeba handlu podyktowana jest szczególną koniecznością zaspokajania potrzeb ludności oraz ustalenie zasad godzinowego ograniczenia handlu w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę. Mimo to, po bliższym zapoznaniu się z tekstem Projektu nie ulega wątpliwości, że będzie on miał równocześnie wymierny wpływ na funkcjonowanie podmiotów z branży TSL, tym bardziej że zakazy w nim zawarte, a polegające nie tylko na handlu, ale i sortowaniu czy dostawie towarów mają obowiązywać do godz. 6 w poniedziałek.
Do końca lutego br. Rada Ministrów ma przedstawić swoje stanowisko dotyczące postanowień Projektu. Wskazuje się, iż z zakresu projektowanej ustawy maja zostać wyłączone m.in. porty.
Źródło:
http://www.wiadomoscihandlowe.pl/
- Szymon Romanowicz
Zasadniczo Projekt ma na celu ustalenie zasad zakazu handlu w placówkach handlowych oraz w podmiotach działających na rzecz handlu w niedziele z wyłączeniem kilku niedziel w roku, w przypadku których potrzeba handlu podyktowana jest szczególną koniecznością zaspokajania potrzeb ludności oraz ustalenie zasad godzinowego ograniczenia handlu w wigilię Bożego Narodzenia i Wielką Sobotę. Mimo to, po bliższym zapoznaniu się z tekstem Projektu nie ulega wątpliwości, że będzie on miał równocześnie wymierny wpływ na funkcjonowanie podmiotów z branży TSL, tym bardziej że zakazy w nim zawarte, a polegające nie tylko na handlu, ale i sortowaniu czy dostawie towarów mają obowiązywać do godz. 6 w poniedziałek.
Do końca lutego br. Rada Ministrów ma przedstawić swoje stanowisko dotyczące postanowień Projektu. Wskazuje się, iż z zakresu projektowanej ustawy maja zostać wyłączone m.in. porty.
Źródło:
http://www.wiadomoscihandlowe.pl/
- Szymon Romanowicz