wybierz wersję językową:

Aktualności

21
IMO opóźnia przyjęcie Net-Zero Framework o jeden rok

Opublikowano 2025/10/21

1. Wprowadzenie

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) poinformowała o rocznym opóźnieniu przyjęcia tzw. Net-Zero Framework, czyli kompleksowych ram regulacyjnych dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze morskiej. Decyzję ogłoszono po zakończeniu obrad Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 82), który uznał, że wymagane są dalsze prace nad szczegółowym mechanizmem wdrażania strategii „net-zero” do roku 2050.

Opóźnienie odzwierciedla trwające różnice zdań pomiędzy państwami członkowskimi IMO w zakresie projektu globalnego standardu paliwowego i mechanizmu cen emisji CO₂, stanowiących kluczowe elementy strategii IMO GHG z 2023 r.


2. Tło i uwarunkowania

W ramach prac MEPC oraz grupy roboczej Intersessional Working Group on GHG Emissions, państwa rozwinięte i rozwijające się prezentują odmienne podejścia co do:

-skali i harmonogramu inwestycji w technologie nisko- i zeroemisyjne,

-podziału wpływów z regionalnych systemów opłat węglowych (EU ETS, FuelEU Maritime, amerykańskie inicjatywy czystego żeglugowego paliwa), oraz

-metodologii wyliczania wskaźników intensywności emisji (CII, EEXI) i przyszłego modelu globalnego opodatkowania GHG.


IMO, zgodnie z komunikatem Lloyd’s List, dąży do utrzymania spójnej i przejrzystej polityki redukcji emisji, jednak konieczne jest wcześniejsze wypracowanie jednolitego mechanizmu prawnego i ekonomicznego zapewniającego przewidywalność inwestorom.


3. Skutki dla branży morskiej

Roczne przesunięcie głosowania nad Net-Zero Framework oznacza:

a) Armatorzy i operatorzy powinni ponownie przeanalizować harmonogram wdrożenia i modele finansowania inwestycji w dekarbonizację.

b) Czarterujący i instytucje finansowe muszą liczyć się z dalszym rozwarstwieniem reżimów regionalnych w zakresie opodatkowania emisji.

c) Stocznie i biura projektowe powinny kontynuować rozwój konstrukcji wielopaliwowych oraz rozwiązań umożliwiających późniejszy retrofit.

d) Organy regulacyjne zobowiązane są do śledzenia wyników ISWG-GHG 20 i konsultacji webowych przygotowujących do MEPC 83.

e) Opóźnienie potwierdza utrzymujący się rozjazd pomiędzy globalną koordynacją a regionalnymi inicjatywami legislacyjnymi.


4. Dalsze kroki

Dyskusje nad ostatecznym kształtem regulacji zostaną wznowione podczas ISWG-GHG 21 (marzec 2026), natomiast formalne przyjęcie Net-Zero Framework spodziewane jest podczas MEPC 83 (jesień 2026).

Równolegle IMO, Bank Światowy, ICS, BIMCO i towarzystwa klasyfikacyjne prowadzą analizy techniczno-finansowe dotyczące kształtu i podziału kosztów przyszłego globalnego systemu redukcji emisji.


Źródła

Lloyd’s List – Regulatory Affairs Bulletin (17 października 2025): „IMO to delay Net-Zero Framework vote for one year.”

Dokumentacja MEPC 82 oraz strategia IMO GHG 2023–2025.

https://lloydslist.com/LL1155147