Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym weszła w życie dnia 08 października 2013 r.
Określa ona warunki dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego, jako główny wymóg ustanawiając uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego dla pierwszego ich egzemplarza. Uprawnionym do wydania, odmowy lub cofnięcia takiego świadectwa jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Kolejne budynki lub urządzenia danego typu będą dopuszczane na podstawie deklaracji zgodności z pierwszym egzemplarzem wydawanym przez producenta. Nowela zmieniła także zakres zastosowania przepisów określających szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych rozszerzając go na wszystkie linie kolejowe, a nie tylko takie o znaczeniu państwowym.
Przedmiotowa ustawa reguluje zasady szkolenia maszynistów i określa standardy funkcjonowania ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów mające prowadzić do zwiększenia zainteresowania kształceniem o profilu kolejowym. Przepisy ustawy określają również nowe zasady w zakresie przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych, którym muszą się poddać maszyniści i kandydaci na maszynistów. Nowelizacja przewiduje też, że warunkiem dopuszczenia przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury do wykonywania działalności w Polsce będzie stosowanie instrukcji i wytycznych wydawanych przez Prezesa UTK.
Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do przepisów dyrektywy unijnej o interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym Dz.U. 2013 nr 0 poz. 1033 2013.10.07
-Maciej Jaśkiewicz