wybierz wersję językową:

Aktualności

28
Nowy projekt unijny OVERHEAT

Opublikowano 2024/02/28

Rozpoczęto nowy projekt unijny OVERHEAT, którego celem jest zapobieganie i zwalczanie pożarów na kontenerowcach. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa i wydajności w branży transportu morskiego poprzez innowacyjne strategie i rozwiązania.
Kontenerowce odgrywają kluczową rolę w handlu światowym, przewożąc około 90% towarów znajdujących się w obrocie światowym pod względem objętości i wartości. Pożary na pokładach kontenerowców stanowią poważne zagrożenie, ponieważ mogą powodować zagrożenie dla załogi, a także szkody dla ładunku i środowiska.
Branża transportu morskiego stoi zatem przed głównym wyzwaniem, jakim jest zwalczanie pożarów na kontenerowcach i zapobieganie im. Uznając centralną rolę transportu morskiego w handlu światowym, uruchomiono finansowany przez UE projekt badawczy "OVERHEAT - INNOWACYJNE STRATEGIE ZAPOBIEGANIA POŻAROM KONTENERÓW I ZARZĄDZANIA nimi" w celu dalszego rozwoju zapobiegania pożarom na kontenerowcach i zarządzania nimi z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Projekt zgromadzi szerokie grono zainteresowanych stron, w tym przedsiębiorstwa żeglugowe, władze portowe, władze publiczne, decydentów, stowarzyszenia biznesowe i uczestników akademickich. Jego głównym celem jest promowanie wiedzy i technologii zapobiegania pożarom na kontenerowcach i zarządzania nimi.
Projekt OVERHEAT skoncentruje się na opracowaniu rozwiązania cyfrowego (DS), które zapewni kompleksowy przegląd sytuacji na pokładzie i wokół statku. Integracja czujników Internetu rzeczy (IoT) i bezzałogowych systemów powietrznych (UAS) tworzy system zapobiegania pożarom, wczesnego wykrywania i szybkiego reagowania.
Instytut Ekonomiki Żeglugi jest częścią konsorcjum i skoncentruje się na analizie istniejących systemów i środków zapobiegawczych, profilach wymagań różnych stron zaangażowanych w zwalczanie i zapobieganie pożarom na kontenerowcach oraz przeglądowi wyników projektu.