Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) wdrożyła trzy środki regulacyjne mające na celu krótkoterminową redukcję emisji CO2 poprzez poprawę efektywności energetycznej światowej floty. Energy Efficiency Design Index (EEDI) i Energy Efficiency Existing Ships Index (EEXI) mają na celu ocenę efektywności technicznej projektów statków poprzez ocenę teoretycznych emisji ze statku, jego cech konstrukcyjnych i zainstalowanego na pokładzie wyposażenia zainstalowanego sprzętu na pokładzie. Wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla (CII) koncentruje się na wydajności operacyjnej statku, dając ocenę wydajności w oparciu o zgłoszone zużycia paliwa, emisji i wykonanej pracy transportowej w ciągu roku kalendarzowego. W 2013 r. EEDI stał się pierwszym z tych przepisów, który wszedł w życie i został stosowane wyłącznie do nowych statków. Zarówno EEXI, jak i CII zostały wprowadzone 1 stycznia 2023 r. i mają zastosowanie do dla całej floty.
Więcej informacji: